FAQ

 Antwoorden op veelgestelde vragen over de LU-Card.

Wat is de LU-Card?

Lees de pagina Wat is de LU-Card?

Heb ik een LU-Card nodig?

Lees de pagina Wie krijgt een LU-Card?

Wat kan ik mijn LU-Card?

Lees de pagina Wat kan ik met de LU-Card?

Hoe krijg ik een LU-Card?

Lees de pagina Hoe krijg ik een LU-Card?

Wat doe ik als ik mijn LU-Card niet heb ontvangen?

Mail naar lu-card@leidenuniv.nl en vermeld uw accountnaam of student- of medewerkersnummer. 

Wilt u de foto op uw LU-Card vernieuwen? Na het uploaden van de nieuwe foto ontvangt u niet automatisch een nieuwe LU-Card op het geregistreerde correspondentieadres. Ga in dat geval naar één van de Steunpunten om uw LU-Card te verkrijgen. Mogelijk zijn hier kosten aan verbonden. Neem uw huidige LU-Card of een geldig legitimatiebewijs mee.

Wordt mijn pasfoto ook voor andere doeleinden gebruikt?

Alleen de LU-Card gebruikt uw pasfoto. U wordt op de hoogte gesteld zodra uw pasfoto voor andere doeleinden wordt gebruikt, bijvoorbeeld op de universitaire website.
Wilt u het gebruik van uw pasfoto beheren?

  • Ga naar uPrefs

  • Log in met uw ULCN-accountgegevens
    (Wachtwoord vergeten of accountgegevens niet ontvangen?)

  • Klik in het menu onder het kopje "Voorkeuren" op "Instellen/wijzigen"

  • Plaats of verwijder het vinkje bij "Ik ga ermee akkoord dat mijn pasfoto wordt getoond in het smoelenboek"

Wat gebeurt er na afstuderen met mijn LU-Card?

Uw studenten LU-Card blijft na afstuderen geldig, maar heeft de status "alumnus". Wat kan ik als alumnus met een LU-Card?

Wat doe ik als Leidse alumnus?

Bent u afgestudeerd en nog in bezit van uw LU-Card? Uw LU-Card heeft dan de status "alumnus". Wat kan ik als alumnus met een LU-Card?
 
U bent alumnus en bezit geen LU-Card?

Wat doe ik als contract-, HOVO- en à la carte student?

Contract-, HOVO- en à la carte studenten ('toehoorders') hebben alleen een LU-Card nodig voor deelname aan tentamens of als lener van de Universitaire Bibliotheken Leiden. Zij volgen voor de aanvraag van een LU-Card dezelfde procedure als een student.

Wat doe ik als student van een andere universiteit of hogeschool?

Studenten van een Nederlandse universiteit of hogeschool hebben recht op gratis lidmaatschap van de Universitaire Bibliotheken Leiden. Ga naar het Steunpunt Universiteitsbibliotheek.

Wat doe ik als medewerker van een andere universiteit?

Medewerkers van een Nederlandse universiteit hebben recht op gratis lidmaatschap van de Universitaire Bibliotheken Leiden. Ga naar het Steunpunt Universiteitsbibliotheek.

Wat doe ik als ik student en medewerker van de Universiteit Leiden ben?

Er zijn aparte LU-Cards voor studenten en medewerkers. Vraag beide LU-Cards apart aan.

Wat doe ik als Leidse promovendus?

De promovendus volgt voor de aanvraag van een LU-Card dezelfde procedure als een medewerker.

Wat doe ik als bezoeker of externe?

Ga naar uw contactpersoon of een servicedesk. Wilt u gebruik maken van de diensten van de Universitaire Bibliotheek Leiden, ga naar het Steunpunt Universiteitsbibliotheek.

Wat doe ik als student met mijn papieren universitaire legitimatiebewijs?

Bezit u een LU-Card dan heeft u het papieren universitaire legitimatiebewijs niet meer nodig. Bezit u geen LU-Card dan mag u uw papieren universitair legitimatiebewijs gebruiken als lenerspas van de Universitaire Bibliotheken Leiden en legitimatie voor tentamens. Let op: u heeft wel een LU-Card nodig voor toegang tot de Universiteitsbibliotheek (Witte Singel) en andere gebouwen met toegangscontrole.

Wat doe ik als mijn LU-Card geen toegang geeft tot een gebouw of ruimte?

Als u geen toegang krijgt, zijn de volgende oorzaken mogelijk:

Wat doe ik als ik toegang wil tot een parkeerterrein?

Lees de pagina over parkeren.

Wat doe ik als mijn LU-Card het niet doet?

Als uw LU-Card het niet doet, zijn de volgende oorzaken mogelijk:

  • Uw LU-Card is nog niet geactiveerd. Ga naar één van de Steunpunten.

  • Uw LU-Card is geactiveerd, maar geeft geen toegang tot een gebouw of andere ruimte. Ga voor extra toegangsrechten naar de servicedesk van het gebouw.

  • De toegangsrechten op uw LU-Card zijn verlopen. Ga naar de servicedesk van het gebouw.

  • Uw LU-Card is defect of er is een andere oorzaak. Ga naar één van de Steunpunten. Aan een vervangende kaart kunnen kosten verbonden zijn.

Wat doe ik bij verlies of diefstal van mijn LU-Card?

Meld verlies of diefstal bij één van de Steunpunten. Blokkeer daar uw oude LU-Card en ontvang tegen betaling van € 15,- een vervangende kaart. Bij tonen van een proces-verbaal is de vervangende kaart gratis.

Wat doe ik als ik een LU-Card vind?

Geef de LU-Card af bij één van de Steunpunten of stuur de kaart naar:

Universiteit Leiden
T.a.v. Beheer LU-Card
Antwoordnummer 10368
2300 WB LEIDEN

Wat doe ik als de informatie op de LU-Card onjuist is?

Staat uw pasfoto onduidelijk op de LU-Card, bijvoorbeeld te licht of te donker? Of is uw naam verkeerd gespeld? Vervang uw kaart bij één van de Steunpunten.

Wat doe ik om de pasfoto van mijn LU-Card te vernieuwen?

Upload eerst een actuele pasfoto. Ga daarna naar één van de Steunpunten voor blokkering van uw huidige LU-Card en verkrijgen van uw nieuwe LU-Card. Mogelijk zijn hier kosten aan verbonden. Neem uw huidige LU-Card of een geldig legitimatiebewijs mee.

Wat doe ik om mijn LU-Card te beschermen?

De LU-Card beschadigt bij onzorgvuldig gebruik. Berg bijvoorbeeld uw kaart op in een plastic beschermhoes, te koop in de universiteitswinkel (Plexus).

Laatst Gewijzigd: 08-01-2015